********* گروه کوهنوردی بانوان تچر عضو میپذیرد *********
جهت عضویت با شماره تلفنهای 09361481718 - 09178267626 تماس حاصل فرمایید

۱۳۸۸ بهمن ۷, چهارشنبه

گزارش برنامه قصر قباد

روز جمعه 2/11/88 عده ای از اعضای گروه به سرپرستی آقای سیامک اورنگی ساعت 5:45 مرودشت را به مقصد قصر قباد ترک نمودند یکی از ویژگیهای کوههای منطقه کواردارا بودن دره های فراوان با دیواره های صخره ای بلند میباشد که قصر قباد بر بالای یکی از این دره ها بنا شده است .
گروه در ساعت 7:30 صبح به روستای بورکی رسید و مینی بوس در بالاترین نقطه روستا که به دامنه کوه نزدیک بود توقف کرد . افراد بعد از پیاده شدن تشکیل صف داده ، مسیر خود را از دامنه کوه به سمت دره موردنظرآغاز کردند . بعد از گذشتن از دهانه 2 دره در ساعت 8 به دره مورد نظر رسیدند . در ورودی دره سمت راست یک معدن سنگ شکن وجود دارد . در دهانه وضعیت فیزیکی کوهی که گروه قصد صعود از آن را داشت به صورت یک دره عمیق که با ارتفاعات صخره ای بسیار مرتفع احاطه شده و سرتاسر از درختچه های کوچک و بادام کوهی به همراه علفهای سبز پوشیده شده بود . ارتفاع پای کوه 1591 متر از سطح دریا بود.

گروه مسیرخود را از طرف راست دره و از ارتفاعات صخره ای شروع کرد . مسیر حرکتی راهی باریک بود که از یک طرف با شیبی تند مشرف به کف دره و از طرف دیگر به دیواره صخره ای بلند محدود میشد . پس از طی ثقریبا نصف مسیر ساعت 9 صبح در مکانی که شبیه به یک کمپ کوچک بود برای صرف صبحانه و استراحت توقف کردند در دیواره صخره ای غاری با دهانه کوچک و عمق تقریبی 15 الی 18 متر وجود داشت که از سقف و دیواره های آن قطرات آب در سه حوضچه تراشیده شده در سنگ میچکید . به وسیله لوله به بیرون غار هدایت میشد که یک منبع آب سالم و مناسب بود .
بعد از صرف صبحانه ساعت 10:30 به راه خود ادامه دادند در ساعت 11 به پای دیواره اصلی که قله بر روی آن بنا شده بود رسیدند .

(قصر قباد بر روی یک صفحه سنگی تسخیر ناپذیر در بعضی قسمتها ارتفاع دیواره آن به بیش از 50 مترمیرسد قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا حدودا 2200 متر است . هیچ راه طبیعی برای دسترسی به بالای آن وجود ندارد )
با دور زدن این سطح صخره ای به جایی رسیدند که ارتفاع دیواره به کوتاهترین حد خود رسید در این محل توسط سازندگان قلعه راه باریکی در دیواره سنگی تراشیده شده بود و در بالای آن تونلی رو به بالا در دل کوه کنده شده بود که حدود 10 متر طول داشت و کف آن راه پله تراشیده شده بود و در انتهای این تونل یک تونل دیگر به طول 20 متر وجود داشت و در انتهای تونل دوم برای خارج شدن توسط کوهنوردان یک نردبان فلزی به طول 4 متر نصب شده بود بعد از خارج شدن از تونل به بالای سطح صخره ای که قلعه روی آن ساخته شده بود رسیدند .

مساحت دشت بالای آن حدود 10 هکتار بود که از هر طرف به پرتگاه عمیقی ختم میشد و قلعه روی آن شامل مخروبه چندین اتاق مجزا و چند آب انبار که در دل سنگ تراشیده شده بود که تنها یکی از آب انبارها سالم مانده بود .
بعد از صرف ناهار ساعت 2 بعد از ظهر به طرف پایین کوه حرکت کردیم و بعد از 2 ساعت راهپیمایی در ساعت 4 به ابتدای دره رسیدند و سوار مینی بوس شدند و به طرف مرودشت رهسپار شدند