********* گروه کوهنوردی بانوان تچر عضو میپذیرد *********
جهت عضویت با شماره تلفنهای 09361481718 - 09178267626 تماس حاصل فرمایید

۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

زانو درد کوهنوردان

زانوی بیمار
بسیاری از کوهنوردانی که از آسیبهای زانو رنج میبرند ناشی از تکنیک غلط، عدم آمادگی جسمانی و یا آگاهی کم در مورد نحوه پیشگیری و درمان آسیبهای زانو است.
آناتومی مفصل زانو
تعریف مفصل: به محل ارتباط و تماس دو یا چند استخوان مفصل گفته میشود. مفصل زانو از ارتباط اسخوانهای درشت نی، ران و کشکک بطور مستقیم و استخوان نازک نی بطور غیر مستقیم تشکیل شده است. علت ناپایدار بودن مفصل زانو بخاطر اینست که استخوان بزرگتر (ران) روی استخوان کوچکتر (درشت نی) قرار گرفته است. عامل ثبات و پایداری زانوها رباطها و تاندونها هستند که امکان اعمال کنشهای عضلانی را بوجود می آورد.
رباط: رباطها اتصال بین دو استخوان هستند و حرکاتی که در خلاف جهت مفصل باشد را محدود میکنند و همچنین حرکاتی بیش از حد در جهت طبیعی حرکت مفصل را نیز محدود میکنند.
تاندونها: تاندونها، اتصال بین عضله و استخوان هستند بنابراین تمام حرکاتی که استخوان انجام میدهد تحت تاثیر تاندونها است.

تعریف حس عمقی: توانایی تهیه و فراهم کردن اطلاعات از وضعیت بدن و موقعیت اندامها در فضا را حس عمقی میگویند. مثلا در بیمارانی که دچار پارگی مضمن رباط شده اند حس عمقی در همان مفصل آسیب دیده کاهش یافته است.
قسمت اعظم ثبات زانو به چهار رباط اصلی این مفصل وابسته است. دو رباط محیطی (حاشیه ای) و خارج مفصلی بنامهای رباطهای طرفی یا کولترال که در برابر فشارهای واروس و الگوس (نزدیک و دور شدن) مقاومت میکنند و دو رباط مرکزی و داخل مفصلی بنام رباطهای متقاطع که فشارهای قدامی خلفی درشت نی ای- رانی را مهار میکنند.
منیسک: منیسکها یک جفت ساختمان متراکم و محکم از جنس غضروف لیفی (فیبروکارتیلاژ) هستند که بین استخوانهای ران و درشت نی قرار دارند. یک سوم حاشیه منیسکها دارای عروق خونی است و هنگامی که پاره میشوند پاسخهای ترمیمی ظاهر خواهد شد. دو سوم منسکها فاقد عروق خونی است و خوب ترمیم نمیشود.منیسکها کار جذب و ترشح مایع مفصلی را بر عهده دارند و به عنوان مخزنی برای این مایع که لیز کننده و تغذیه کننده سطوح مفصلی است عمل میکنند. منیسکها هنگام تا شدن زانو مانند یک بالشتک بین کندیل استخوان ران و کفه درشت نی فشرده میشوند. در این حالت افزوده شدن فشارهای چرخاننده موجب پارگی منیسکها میشود. هر وقت که بین تا شدن و چرخش مفصل زانو هماهنگی وجود نداشته باشد، غضروفهای منیسکی در معرض آسیب دیدگی قرار میگیرند. وجود منیسکها برای کارکرد مناسب زانو حیاتی است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر